12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان

بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی

در راستای اجرای پروژه های فناورانه تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه پزشکی بازساختی و سلولی درمانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی پژوهشگاه بازدید کردند.

بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان

به منظور تشریک تجارب و دستاوردهای علمی مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی دکتر پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، سه شنبه 12 مرداد 1400 با حضور در این مرکز ضمن آشنایی با ظرفیت های آن به عنوان یک الگوی موفق در حوزه سلول درمانی، از نزدیک در جریان پژوهش ها و زیرساختهای تحقیقاتی این مرکز قرار گرفت.

در این دیدار، دکتر بابک ارجمند، رئیس مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی ضمن اشاره به پیشینه پژوهش های انجام شده در حوزه سلول درمانی در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، تاسیس این مرکز در سال ۱۳۹۶ را ماحصل و در ادامه سال ها تجربه  فعالیت های انجام شده در آن پژوهشگاه در حوزه سلول های بنیادی خواند که اکنون به عنوان یک مرکز وابسته به پژوهشگاه و با تلاش بی وقفه اعضا و انجام کار تیمی منسجم و هدفمند در حال فعالیت پژوهشی است.

وی مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی را یکی از مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه پژوهشکده سلولی و مولکولی پژوهشگاه معرفی کرد که با رویکرد توسعه دانش و کاربردی سازی نتایج پژوهش در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شکل گرفته است و  ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی بیماران را دنبال میکند. 

دکتر ارجمند  ادامه داد:  یکی از اهدافی که این مرکز در جهت دستیابی به آن در تلاش است اجرای پروژه های فناورانه ای است که  به تولید محصولات دانش‌بنیان و پزشکی بازساختی و سلولی درمانی انجام گرفته است .

وی در ادامه با برشمردن دیگر فعالیت های این مرکز تحقیقاتی اظهار کرد: انجام طرح ها و پروژه های تحقیقاتی در سطح ملی به خصوص در حوزه بیماریهای ‌غدد،  چشم، قلب و کووید 19 و ... همچنین تولید مقالات علمی و تالیف و نشر کتب آموزشی با توجه به نیاز روز دانشگاهی به خصوص دانشجویان مقطع phd و MD و ...  از مهمترین فعالیت هایی است که در این بستر تحقیقاتی در جریان است.

رئیس مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی اجرای برنامه های آموزشی جهت توانمند سازی نیروی انسانی و ارتقای سطح دانش در این حوزه همچون برگزاری کارگاه ها و سمینارهای داخلی و بین المللی و وبینارها با توجه به شرایط حال حاضر و همینطور تدوین گاید لاین هایی جهت استاندارد سازی و توسعه این علم در کشور را نیز از دیگر اقداماتی خواند که در این مرکز صورت می پذیرد.

در ادامه دکتر قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ضمن تشکر و قدردانی از استقبال بسیار گرم و قبول دعوت این مرکز، توضیحاتی را در مورد وضعیت توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی در استان زنجان و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارائه کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در حوزه سلول‌های بنیادی انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری و همچنین پتانسیل لازم برای پیشرفت در این حوزه را بلا شک دارد. به همین خاطر جهت رفع نیازهای پژوهشی در حوزه سلول درمانی در صدد است با سازماندهی و برنامه‌ریزی و به کارگیری تجارب ارزشمند مراکز تحقیقاتی موفق به عنوان الگو، با صرف زمان کمتر به این اهداف نائل شود .

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به بررسی ها و اقدامات انجام شده در شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل ها و الگوهای موفق و پیشرو،  مرکز تحقیقات سلول درمانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم جز مراکز بسیار فعالی ست که تجارب موفقی  در این زمینه دارد.

در ادامه این بحث و تبادل نظر دکتر قزلباش خواستار همکاری دو نهاد تحقیقاتی و انتقال تجارب ارزشمند این مرکز شد و اذعان داشت به کارگیری این تجارب قطعا میتواند بسیار راهگشا باشد.
در بخش پایانی این دیدار ، هیات دانشگاه علوم پزشکی زنجان از بخش‌های مختلف مرکز از جمله کلین روم فرآوری سلول و بافت و آزمایشگاه های کشت سلولی و تجهیزات آزمایشگاهی و سایر ظرفیت های مرکز دیدن کردند.

در بخش دیگری از این جلسه دکتر حمیدرضا آقایان معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلول درمانی نیز به  برخی چالش ها در راه اندازی و استاندارد سازی مجموعه اشاره کرد و افزود: قطعا استفاده از تجربیات این مرکز و به کار گیری آنها میتواند برای مراکز همسو دیگر راهگشا باشد .

دکتر آزاده ابراهیم حبیبی مسئول گروه مدل سازی پژوهشگاه نیز بر لزوم بکار گیری نیروهای کارآمد که به طور تخصصی در زمینه های مرتبط با سلول درمانی کار کرده باشند اذعان کرد. 

دکتر محمود سجادی فوق تخصص غدد و عضو هیات علمی پژوهشگاه نیز  ضمن اشاره به نقش سلول درمانی در درمان و بهبود وضعیت بیماری های غدد افزود: استفاده از این علم در درمان برخی بیماری ها همچون زخم پای دیابتی و تولید محصولات دانش بنیان در این زمینه بسیار راهگشاست. 

گفتنی است دراین دیدار دکتر صمد ندری، دبیر شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان را همراهی می کرد.

کلمات کلیدی
مریم افشاری
تهیه کننده:

مریم افشاری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *